Hoewel modderdag natuurlijk vooral in het teken staat van spelen en ontdekken, kun je er in het basisonderwijs ook een buitenles aan vast koppelen. Hieronder volgen vijf ideeën!

1. Moddergooien

Maak op de grond (of op een muur)een “schietschijf” met krijt. Laat de leerlingen met een klodder modder gooien en proberen zoveel mogelijk punten te verzamelen. Ieder kind mag drie keer proberen. Je kunt de kinderen laten proberen wat er gebeurt als je meer of juist minder dikke modder gebruikt. Hoe haal je de meeste punten? De oudere kinderen kunnen zelf de punten optellen en opschrijven.

2. Schrijven met modder

Met modder en een kwast kun je natuurlijk ook letters op het schoolplein maken. Schrijf je naam, teken een cirkel of maak samen een moddergedicht!

3. Schilderen met modder

Maak een echt modderschilderij. Onderwerp van het schilderij kan bijvoorbeeld een plekje op het schoolplein zijn waar de leerling graag speelt. Op een canvas of dik papier maak je met modder een tekening. Gebruik modder met veel zand en met weinig zand. Combineer het met (verpulverd) stoepkrijt of een beetje verf voor een extra kleurrijk effect! Nog leuker: maak zelf eerst je eigen kwast van gras, takjes, mos of iets anders. Maak er een bosje van en bindt het aan het stokje vast met een touwtje of ijzerdraadje.

Maak aan het eind met de school een modderschilderij expositie voor ouders!

4. Moddervoetstappen

Op een wit karton of dik papier mag iedereen een modderafdruk van zijn rechtervoet maken. Knip bij de kleuters de afdruk uit. Ze mogen ze in een rij op volgorde van grootte leggen. Daarna gaat iedereen in de rij bij zijn eigen voetafdruk staan. Staan de kinderen nu van groot naar klein of is het niet altijd zo dat hoe groter je bent, hoe groter je schoenmaat is?

Vanaf groep 3 kun je de leerlingen zelf de grootte laten meten en ze aan de hand daarvan op volgorde leggen. Er kan hier ook gekeken worden naar de lengte van de kinderen (zelf meten!). Onderzoek hier ook weer of grotere kinderen grotere voeten hebben. En is er verschil tussen jongens en meisjes?

De oudere leerlingen kunnen uitgebreidere rekensommen met de voetstappen maken. Reken bijvoorbeeld de lengte van de voetafdruk in centimeters om naar de schoenmaat (aantal centimeters x 1,5). Of reken met gemiddeldes, breuken (welk deel van de kinderen heeft schoenmaat 35), enzovoorts, enzovoorts.

5. Modderestafette

Maak een paar emmers met een beetje waterige modder. Zet een parcours uit door hoepels neer te leggen, of een balk waar de kinderen over moeten lopen of misschien kun je de speeltoestellen gebruiken. Geef met krijtstrepen aan waar het wisselpunt met de volgende loper is. Stel voor de oudere leerlingen een maximale tijd in waarin het parcours gelopen moet worden. Verdeel de klas in een aantal teams van 4-6 leerlingen. Ieder team krijgt dezelfde bak of beker om de modder in te vervoeren.

De leerling die start schept de beker vol met modder en rent naar de volgende leerling. Die neemt de bak over en rent weer verder. Dit gaat net zo lang door tot het parcours is afgelegd. Het team met de meeste modder in de maatbeker wint. Maar let op! Ben je niet binnen de tijd? Dan moet er één soeplepel of bekertje modder uit de kom! Laat kinderen zelf aflezen hoeveel milliliter er nog in de kom zit, of laat ze wegen! Eventueel kun je hier omreken opdrachten aan vast koppelen, bijvoorbeeld omrekenen van milliliter naar centiliter en andere inhoudsmaten.

Laat de teams vervolgens het parcours nog een keer lopen, maar laat ze dan vooraf nadenken over strategieën en samenwerking. Of laat ze zelf de modder aanpassen door bijvoorbeeld meer zand te gebruiken. Maar let op: De modder aanpassen mag pas als de tijd is gestart!

Heel veel plezier gewenst tijdens deze modderdag! Foto's van de activiteiten delen? We genieten natuurlijk graag mee op Facebook @IkenBuiten!

Modderdag is een initiatief van het IVN.